Новини |
Tweet |
Проєкт дитячої Літньої школи КНУ: навчання в дії |
|
---|---|
В КНУ імені Тараса Шевченка реалізується пілотний проєкт дитячої Літньої школи. Це не просто освітньо-розважальний захід, а база для формування життєвих компетентностей дітей і розвиток традицій психолого-педагогічної освіти в Університеті. Так оцінює проєкт його кураторка, завідувачка кафедри психології розвитку Факультету психології, професорка Олена Власова.
Ідея створення Літньої школи належить адміністрації КНУ. Табір відкритий для дітей співробітників Університету, передусім тих, хто активно залучений до роботи Приймальних комісій під час вступної кампанії. Щоби батькам не довелося довго міркувати, як організувати безпечне дозвілля для своїх дітей, було вирішено організувати в Червоному корпусі «шкільну» кімнату. Наповнити змістову частину проєкту доручили завідувачці кафедри Факультету психології Олені Власовій, яка має великий досвід проведення літніх шкіл для науковців. Відтак програма дитячого табору була складена на основі пропозицій працівників кафедри психології розвитку, очолюваної пані Оленою, і кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки на чолі з професоркою Надією Чернухою. Розпорядок роботи Школи затвердила проректорка з науково-педагогічної роботи (фінансово-економічні питання) Ольга Білявська. І на три тижні, від 24 липня до 11 серпня, строгу академічну тишу Головного корпусу заповнив гомін дитячих голосів. Супровід Літньої школи здійснює наставницька група із психолога, соціального педагога та студенток, які навчаються за освітніми програмами кафедри соціальної реабілітації та соціальної педагогіки. І якщо Дмитро Ларін, завідувач навчальної лабораторії загальної психології імені професора Г.І.Челпанова, взяв на себе незмінну роль психолога, то для студенток-наставниць робота в таборі є фактично практикою, яку вони проходять почергово упродовж тижня. «На нашій кафедрі є магістерська освітньо-професійна програма «Психологія дитинства та сім’ї з основами психотерапії». Ми з колегами не раз обговорювали створення психолого-педагогічної лабораторії для реалізації цієї програми. І ось обставини самі дарують нам таку можливість. Бо чим це не лабораторія? – розповідає Олена Власова. – Школа розрахована на дітей 7-12 років. Тож ми планували активності, які були б цікавими саме для такої вікової групи: екскурсії, майстер-класи, квести, турніри. Окрім пізнавально-розважальних заходів, програма містить практики психоедукації дітей. Теми для обговорення «Мої вподобання», «Кому і за що я дякую», «Що таке турбота? З ким спілкуюсь, про кого турбуюсь?» та інші базуються на основних принципах позитивної психології. Ми проговорюємо це з дітьми, вибудовуємо позитивно-психологічний простір. Без цього ідея виховання є нежиттєздатною». За словами Олени Власової, Літня школа є величезним полем для спостережень і досліджень. Це серйозна науково-практична робота. Так, веселі руханки, з яких починається кожен таборовий день, є для дитини способом звільнення від некерованої енергії, реакцією тіла на обставини, яку наставник має правильно «прочитати». Проблеми адаптації, неминучі для будь-якого новоствореного дитячого колективу, вказують на необхідність визначення межі дозволеного і встановлення чітких правил, що в результаті дає можливість дітям почуватися комфортніше. Олена Власова радить розповідати дітям про те, що нині відбувається в країні, не уникати розмов про війну, оскільки тривожність переважно і є реакцією на невідомість. Однак дитина мусить мати достатньо підтримки й відчуття захищеності. Найкращий спосіб – використовувати образ захисника, утверджувати віру в наші Збройні Сили, які дають безпеку. Вихованці Літньої школи пишуть листи й створюють листівки для українських воїнів. Ось лише деякі послання, у яких проявляються дитячі емоції: «Дорогі захисники! Дякую вам за те, що захищаєте нас і даруєте нам мирне життя», «Любий захиснику! Дякую, що обороняєш нашу Батьківщину», «Я вас буду любити завжди. Я завжди вас поважатиму», «Ваш патріотизм надихає нас на мужні вчинки». «Наші діти тямущі, допитливі, оригінально думають, логічно мислять. Під час екскурсії до Ботанічного саду імені акад. Фоміна вони засипали запитаннями Віталія Коломійчука, заступника директора Ботсаду. Вони освоюють університетський простір, отримують інструктаж із техніки безпеки. Тобто програма Школи спрямована на формування життєвих компетентностей. Це готовий матеріал для формувальної практики. Ми візьмемо «на озброєння» те, що виявилося цікавим, і не будемо далі відтворювати непотрібне й зайве. Адже особливістю позитивної психології є те, що вона послуговується виключно доказовими практиками. Таким чином наша психолого-педагогічна наука потроху, але впевнено позбувається дилетантства», – каже Олена Власова. Позитивна психологія вважається новим напрямом у галузі психології особистості. Однак ще наприкінці XIX століття професор кафедри історії філософії Київського університету Олексій Гіляров читав авторський курс «Філософія світла і радості», головні тези якого органічно перегукуються із положеннями сучасної української позитивної психології. Тобто проблематика щастя сягає корінням традицій філософсько-психологічної школи нашого Університету. Тепер формується методологія, і соціальний проєкт дитячої Літньої школи є частиною цієї наукової роботи. «Те, чим ми зараз займаємося в межах проєкту, пов’язано з мирним майбутнім країни та його активними творцями. Саме в молодшому шкільному віці (така вікова категорія вихованців Літньої школи) формується повна психологічна структура діяльності людини. Це вміння вчитися, виробляти нові інструменти дій, знаходити можливості виконувати завдання, які постають. На це орієнтована соціально-педагогічна частина програми Школи, яку можна визначити як навчання в дії. Я впевнена, – говорить Олена Власова, – що завдяки такому найціннішому людському потенціалу відбуватиметься відродження країни».
Центр комунікацій |
© Всі права захищені 1995-2025