Новини

 

Присвоєння професійних кваліфікацій: виклики та перспективи

25.03.2025

Важливу фахову дискусію щодо врегулювання процесу присвоєння професійних кваліфікацій закладами вищої освіти у разі відсутності професійного стандарту ініціювали учасники круглого столу, що відбувся в КНУ імені Тараса Шевченка за участі стейкголдерів, представників освітянської спільноти, державних інституцій і бізнесу. Основною метою зустрічі було напрацювання узгодженого рішення для розв’язання проблемних питань у цій сфері.

Ректор КНУ Володимир Бугров привітав учасників, наголосивши на важливості поєднання академічного та професійного підходів у підготовці фахівців. Він зазначив, що розмежування академічних і професійних стандартів стало частиною освітньої реформи, яка триває з 2014 року. Водночас залишається актуальним питання ефективної взаємодії між цими двома сферами, особливо у випадках, коли професійний стандарт ще не затверджений.

«Для КНУ питання юридичної освіти є особливо важливим. Дискусія про її реформу триває вже не перший рік, і прецедент ухвалення Закону про юридичну освіту може стати поштовхом для подібних змін у сфері медичної, педагогічної та інших професійних освітніх галузей», – зазначив Володимир Бугров.

Своєю чергою заступник міністра освіти і науки України Михайло Винницький окреслив ключові дилеми у питанні автономії університетів щодо визначення професійних кваліфікацій. Він наголосив, що університети повинні бути не лише відповідальними за формування фахівців, але й підтримувати цінність автономії у цьому процесі.

«Автономія ЗВО – це та цінність, за яку варто боротися. Проте наразі не всі заклади готові взяти на себе відповідальність за присвоєння професійних кваліфікацій. Це потребує налагодженої взаємодії з ринком праці та роботодавцями», – зазначив пан Винницький.

Голова Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти Андрій Бутенко підкреслив, що ефективна співпраця між закладами освіти та роботодавцями є критично важливою для розробки дієвих професійних стандартів.

«Ми маємо знайти консенсус щодо розробки та реалізації професійних стандартів, аби забезпечити їхню якісну імплементацію у вищій освіті», – зазначив він.

Учасники круглого столу також обговорили законодавчі аспекти питання. Членкиня Національного агентства кваліфікацій Інна Осадчук представила аналіз роботи щодо присвоєння професійних кваліфікацій у ЗВО. За її словами, з 44 заяв, поданих закладами, лише 9 отримали позитивний висновок, а 33 були відкликані самими університетами. Основними проблемами стали відсутність чітких механізмів та єдиного порядку присвоєння кваліфікацій.

А голова комітету з питань сталого розвитку Федерації роботодавців України Олена Колесникова жорстко розкритикувала поточний підхід, наголосивши, що бізнес як основний стейкголдер процесу має визначати потреби у професійних кваліфікаціях.

«Якщо університет хоче присвоювати професійну кваліфікацію, перше, що він має зробити, – це звернутися до роботодавців, аби зрозуміти, які фахівці реально потрібні ринку», – наголосила пані Колесникова.

Генеральний директор директорату вищої освіти МОН Олег Шаров підтримав цю позицію та звернув увагу на проблему застарілого державного класифікатора професій, який ускладнює процес інтеграції професійних кваліфікацій у вищу освіту.

Проректор КНУ Андрій Гожик запропонував один із можливих шляхів покращення процесу присвоєння кваліфікацій: створення на базі університетів кваліфікаційних центрів для тих, хто бажає перевірити свої навички та отримати відповідну кваліфікацію. Він також підкреслив, що присвоєння професійної кваліфікації є необов'язковою, а додатковою опцією для здобувачів освіти, яка може стати корисною в умовах швидко змінюваного ринку праці.

Дискусія була жвавою та емоційною: учасники висловлювали різні думки, обговорюючи можливі шляхи реформування системи присвоєння професійних кваліфікацій. Гаряче обговорювалися питання взаємодії між університетами та роботодавцями, можливість спрощення регуляторних механізмів та підходи до формування професійних стандартів.

Підсумовуючи дискусію, Юрій Баланюк, голова Національного агентства кваліфікацій, заявив, що наразі агентство працює над створенням типового порядку присвоєння професійних кваліфікацій, який має зменшити бюрократичне навантаження на університети та сприяти ефективній взаємодії з ринком праці.

Учасники круглого столу погодилися, що подальша робота має зосередитися на:

  • розробці єдиних методичних рекомендацій щодо присвоєння професійних кваліфікацій;
  • посиленні взаємодії між університетами та роботодавцями;
  • удосконаленні законодавчих механізмів і спрощенні бюрократичних процедур.

Реформа у сфері присвоєння професійних кваліфікацій – це важливий крок для підвищення якості освіти в Україні та її відповідності вимогам сучасного ринку праці. Учасники заходу наголосили на необхідності подальших зустрічей і спільної роботи над цими викликами.


Центр комунікацій

Information and Computer Centre of University

© All rights reserved 1995-2025